Hei!
Blogini on herättänyt ristiriitaisia tuntemuksia lukijoissaan aivan kuten odotinkin. Viimeisin tekstini sai KooKoo-nimimerkin turvin kirjoittaneen henkilön arvioimaan aikaan saannostani ja vastaakin nyt hänelle selkeästi.
Sulla on mielenkiintoinen tapa seuloa tänne tulevat kommentit. No joka tapauksessa ja seuraavaan asiaan. Kaipailisin kovasti perusteluita näille blogissasi esittämillesi väitteille ja ajatuksille, kun et niitä kerran viitsinyt itse blogitekstiin kirjoittaa:
Blogistani seulomat kommentit (2 kpl) ovat olleet luokkaa "huono blogi" ja anonyymeiltä tahoilta. En koe tarvetta vastata moisiin.
"Pääkaupunkiseudulla kyseinen kohderyhmä valitsee "kannetettavan" joukkuueen sen hetkisen trendikkyyden perusteella. Kotihalli saattaa jopa vaihtua kesken kauden, jos aiempi joukkue ei olekaan enää "ihQ"." Mihin tämä perustuu? Omiin näkemyksiisi eli mutuiluun vai onko sinulla ihan oikeaa näyttöä asiasta? Lähde?
Pääkaupunkiseudulla reilut 16 vuotta asuneena tunnen muutaman sikäläisen ihmisen ja joukkoon mahtuu kosolti jääkiekkoakin seuraavia. Heiltä (huomaa monikko) saamieni "valittelujen" perusteella nostin tämän asian esille. Moista väitettä olisi mielestäni ylipäätään aika vaikea vain keksiä tyhjästä. Tuskin kukaan aiheesta kuitenkaan väitöskirjatasoista tutkielmaa saisi aikaiseksi.
"Tällä hetkellä Jyväskylän (250 euroa) ja Turun (90 euroa) välillä on aika suuri ero. En usko kovinkaan monen ostavan tuolla hinnalla seisomakausikorttia Synergialle. Esimerkiksi 150 euroa voisi olla jopa tuottavampi ratkaisu." Onko sinulla tarkempia lukuja JYPin myymien seisomakausikorttien määrästä vai perustuuko ajatuksesi siis ihan puhtaasti uskoon, kuten tuossa mainitsetkin? Voisitko myös esittää sen laskelman, jolla olet päätynyt siihen päätelmään, että seisomakausikortin hinnan pudottaminen sadalla eurolla voisi olla JYPin kannalta jopa tuottavampi ratkaisu? Vai onko tämäkin puhdasta mutuilua?
Onko sinulla tarkempia lukuja JYPin myymien seisomakausikorttien määrästä vai perustuuko ajatuksesi siis ihan puhtaasti uskoon, kuten tuossa mainitsetkin? Voisitko myös esittää sen laskelman, jolla olet päätynyt siihen päätelmään, että seisomakausikortin hinnan pudottaminen sadalla eurolla voisi olla JYPin kannalta jopa tuottavampi ratkaisu? Vai onko tämäkin puhdasta mutuilua?
Tarkkaa tietoa seisomakausikorttien määrästä minulla ei ole. Käsitteekseni istumakausikortteja on myyty viime vuosina noin 2200 kappaletta. Keskimäärin runkosarjan peleissä tyhjiä istumapaikkoja ei ole. Tulevaan Blues-otteluunkaan myynnissä ei ollut aamulla enää kuin 14. Näin ollen istuvaa yleisöä on reilu 3200 henkeä.
Yleisömäärän asettuessa 3600 ja 3900 välille, saamme lyhyelläkin matematiikalla seisomakatsojien määräksi 400-700 henkilöä. Näistä 30 paikkaa on ilmaisia rumpuryhmäläisille. En usko (kyllä taas olettama) kaikkien 370:n henkilön omaavan seisomakausikorttia. Voinemme lähteä olettamasta summan olevan 100 henkilöä.
Näin ollen JYP kerää vuosittain 25 000 euroa niiden osalta.
150 euron hintaan myytäviä kausikortteja pitäisi mielestäni saada vähintään tuplaten kaupaksi. Itsekin harkitsisin jopa sellaisen ostamista, vaikka Tallinnassa asunkin, enkä pääse seuraamaan kaudessa runkosarjan osalta kuin 12-17 matsia. 200 henkilöä x 150 euroa = 30 000 euroa. Tähän vielä huomioon suurempi oheismyynti otteluissa.
"Fanituotteissa JYPillä olisi huimasti kehitettävää. Yrityslahjoja muistuttavat vermeet innostavat harvoja tunnustamaan väriä. Kaiken lisäksi potentiaalia olisi värien osalta huomattavasti, sillä punainen, musta ja valkoinen ovat värejä, jotka käyvät yleensä kaikille. Näin ollen JYP-asusteiden käyttäminen arkisesti voisi tulla hyvinkin kysymykseen useiden ihmisten kohdalla, jos tuotteista vain saataisiin itsessään riittävän tyylikkäitä."
Erittäin totta mitä tulee JYPin fanivaatteiden laatuun ja ulkonäköön, mutta eihän tuo ole mikään ratkaisuehdotus, vaan "jos tuotteet olisivat kivemman näkösiä niin niitä varmaan ostettaiskin enemmän" -henkistä nollapuhetta.
Nopeasti selailtuna muiden joukkueiden fanitarjontaa, löysin useita varsin mallikkaita luomuksia. Uskon(jälleen kerran mutua) allaovien tuotteiden menevän paremmin kaupaksi kuin JYPin vastaavien. 2000-luvulla ihmiset kiinnittävät jo varsin paljon huomiota pukeutumiseensa. Millaisen ratkaisuehdotuksen itse antaisit?
Kaiken kaikkiaan blogisi ei sisällä minkäänlaisia parannusehdotuksia JYPin markkinointiin. Se pelkästään osoittaa ne markkinoinnin ja fanien palvelemisen puutteet, jotka kaikki JYPiä yhtään enemmän seuraavat ovatkin jo Jatkoajasta lukeneet vuosia sitten.
Blogiani lukevat paljolti muutkin kun jatkoaikalaiset. Mielestäni toin esille puutteet, mutta samalla annoin myös suuntaviivoja kehitykselle.
Vaikka nyt lisäsitkin kirjoituksen Tynin yhteydenottoon viittaavaan kohtaan tuollaisen hassun hymiön, niin tohdin silti epäillä, että olet ainakin osaksi tosissasi siinä, että ajatuksesi olisivat muka jotenkin innovatiivisia tai JYPin toimintaa kehittäviä.
En väitä, että millään näistä JYP pääsisi lyömään rahoiksi. Nämä olivat vain "vapaaehtoistyönä" syntyneitä ajatuksia. Palkallisessa markkinointityössä ideat olisivat varmasti ainakin paljon pitemmälle vietyjä.
Uskon kuitenkin, että kunhan huolehdit riittävästä unensaannista ja oikeanlaisesta ruokavaliosta sekä jaksat opiskella ahkerasti, niin vuoden päästä olet vuoden vanhempi.
Vaikka nukkuisin huonosti, söisin epäterveellisesti ja/tai laiminlöisin opintoni, uskon vahvasti olevani joka tapauksessa vuoden päästä 365 päivää eli vuoden vanhempi.
Vastaavanlainen palaute on erittäin tervetullutta. Itse olen samaa mieltä KooKoon kanssa siitä, että omat väitteet on pystyttävä perustelemaan. Myönnän, että viimeisin blogini oli ehkä hieman "väliinputoaja" eikä sisällöllisestikään paras kirjoitukseni. Pyrin tulevissa teksteissäni parantamaan laatua kaikin puolin.
Pula-aho