torstai 14. helmikuuta 2013

VII - Palaute


Hei!

Blogini on herättänyt ristiriitaisia tuntemuksia lukijoissaan aivan kuten odotinkin. Viimeisin tekstini sai KooKoo-nimimerkin turvin kirjoittaneen henkilön arvioimaan aikaan saannostani ja vastaakin nyt hänelle selkeästi.

Sulla on mielenkiintoinen tapa seuloa tänne tulevat kommentit. No joka tapauksessa ja seuraavaan asiaan. Kaipailisin kovasti perusteluita näille blogissasi esittämillesi väitteille ja ajatuksille, kun et niitä kerran viitsinyt itse blogitekstiin kirjoittaa:

Blogistani seulomat kommentit (2 kpl) ovat olleet luokkaa "huono blogi" ja anonyymeiltä tahoilta. En koe tarvetta vastata moisiin.

"Pääkaupunkiseudulla kyseinen kohderyhmä valitsee "kannetettavan" joukkuueen sen hetkisen trendikkyyden perusteella. Kotihalli saattaa jopa vaihtua kesken kauden, jos aiempi joukkue ei olekaan enää "ihQ"." Mihin tämä perustuu? Omiin näkemyksiisi eli mutuiluun vai onko sinulla ihan oikeaa näyttöä asiasta? Lähde? 

Pääkaupunkiseudulla reilut 16 vuotta asuneena tunnen muutaman sikäläisen ihmisen ja joukkoon mahtuu kosolti jääkiekkoakin seuraavia. Heiltä (huomaa monikko) saamieni "valittelujen" perusteella nostin tämän asian esille. Moista väitettä olisi mielestäni ylipäätään aika vaikea vain keksiä tyhjästä. Tuskin kukaan aiheesta kuitenkaan väitöskirjatasoista tutkielmaa saisi aikaiseksi.

"Tällä hetkellä Jyväskylän (250 euroa) ja Turun (90 euroa) välillä on aika suuri ero. En usko kovinkaan monen ostavan tuolla hinnalla seisomakausikorttia Synergialle. Esimerkiksi 150 euroa voisi olla jopa tuottavampi ratkaisu." Onko sinulla tarkempia lukuja JYPin myymien seisomakausikorttien määrästä vai perustuuko ajatuksesi siis ihan puhtaasti uskoon, kuten tuossa mainitsetkin? Voisitko myös esittää sen laskelman, jolla olet päätynyt siihen päätelmään, että seisomakausikortin hinnan pudottaminen sadalla eurolla voisi olla JYPin kannalta jopa tuottavampi ratkaisu? Vai onko tämäkin puhdasta mutuilua?

Onko sinulla tarkempia lukuja JYPin myymien seisomakausikorttien määrästä vai perustuuko ajatuksesi siis ihan puhtaasti uskoon, kuten tuossa mainitsetkin? Voisitko myös esittää sen laskelman, jolla olet päätynyt siihen päätelmään, että seisomakausikortin hinnan pudottaminen sadalla eurolla voisi olla JYPin kannalta jopa tuottavampi ratkaisu? Vai onko tämäkin puhdasta mutuilua?

Tarkkaa tietoa seisomakausikorttien määrästä minulla ei ole. Käsitteekseni istumakausikortteja on myyty viime vuosina noin 2200 kappaletta. Keskimäärin runkosarjan peleissä tyhjiä istumapaikkoja ei ole. Tulevaan Blues-otteluunkaan myynnissä ei ollut aamulla enää kuin 14. Näin ollen istuvaa yleisöä on reilu 3200 henkeä.

Yleisömäärän asettuessa 3600 ja 3900 välille, saamme lyhyelläkin matematiikalla seisomakatsojien määräksi 400-700 henkilöä. Näistä 30 paikkaa on ilmaisia rumpuryhmäläisille. En usko (kyllä taas olettama) kaikkien 370:n henkilön omaavan seisomakausikorttia. Voinemme lähteä olettamasta summan olevan 100 henkilöä.
Näin ollen JYP kerää vuosittain 25 000 euroa niiden osalta.

150 euron hintaan myytäviä kausikortteja pitäisi mielestäni saada vähintään tuplaten kaupaksi. Itsekin harkitsisin jopa sellaisen ostamista, vaikka Tallinnassa asunkin, enkä pääse seuraamaan kaudessa runkosarjan osalta kuin 12-17 matsia. 200 henkilöä x 150 euroa = 30 000 euroa. Tähän vielä huomioon suurempi oheismyynti otteluissa.

"Fanituotteissa JYPillä olisi huimasti kehitettävää. Yrityslahjoja muistuttavat vermeet innostavat harvoja tunnustamaan väriä. Kaiken lisäksi potentiaalia olisi värien osalta huomattavasti, sillä punainen, musta ja valkoinen ovat värejä, jotka käyvät yleensä kaikille. Näin ollen JYP-asusteiden käyttäminen arkisesti voisi tulla hyvinkin kysymykseen useiden ihmisten kohdalla, jos tuotteista vain saataisiin itsessään riittävän tyylikkäitä."

Erittäin totta mitä tulee JYPin fanivaatteiden laatuun ja ulkonäköön, mutta eihän tuo ole mikään ratkaisuehdotus, vaan "jos tuotteet olisivat kivemman näkösiä niin niitä varmaan ostettaiskin enemmän" -henkistä nollapuhetta. 

Nopeasti selailtuna muiden joukkueiden fanitarjontaa, löysin useita varsin mallikkaita luomuksia. Uskon(jälleen kerran mutua) allaovien tuotteiden menevän paremmin kaupaksi kuin JYPin vastaavien. 2000-luvulla ihmiset kiinnittävät jo varsin paljon huomiota pukeutumiseensa. Millaisen ratkaisuehdotuksen itse antaisit?













Kaiken kaikkiaan blogisi ei sisällä minkäänlaisia parannusehdotuksia JYPin markkinointiin. Se pelkästään osoittaa ne markkinoinnin ja fanien palvelemisen puutteet, jotka kaikki JYPiä yhtään enemmän seuraavat ovatkin jo Jatkoajasta lukeneet vuosia sitten.

Blogiani lukevat paljolti muutkin kun jatkoaikalaiset. Mielestäni toin esille puutteet, mutta samalla annoin myös suuntaviivoja kehitykselle.

Vaikka nyt lisäsitkin kirjoituksen Tynin yhteydenottoon viittaavaan kohtaan tuollaisen hassun hymiön, niin tohdin silti epäillä, että olet ainakin osaksi tosissasi siinä, että ajatuksesi olisivat muka jotenkin innovatiivisia tai JYPin toimintaa kehittäviä.

En väitä, että millään näistä JYP pääsisi lyömään rahoiksi. Nämä olivat vain "vapaaehtoistyönä" syntyneitä ajatuksia. Palkallisessa markkinointityössä ideat olisivat varmasti ainakin paljon pitemmälle vietyjä.

Uskon kuitenkin, että kunhan huolehdit riittävästä unensaannista ja oikeanlaisesta ruokavaliosta sekä jaksat opiskella ahkerasti, niin vuoden päästä olet vuoden vanhempi.

Vaikka nukkuisin huonosti, söisin epäterveellisesti ja/tai laiminlöisin opintoni, uskon vahvasti olevani joka tapauksessa vuoden päästä 365 päivää eli vuoden vanhempi.

Vastaavanlainen palaute on erittäin tervetullutta. Itse olen samaa mieltä KooKoon kanssa siitä, että omat väitteet on pystyttävä perustelemaan. Myönnän, että viimeisin blogini oli ehkä hieman "väliinputoaja" eikä sisällöllisestikään paras kirjoitukseni. Pyrin tulevissa teksteissäni parantamaan laatua kaikin puolin.

Pula-aho

keskiviikko 13. helmikuuta 2013

VII Maalipinnan kiilloitus - JYPin markkinoinnin kehittämisestä

привет!

Tarkoituksenani oli alun perin kirjoittaa imagon kehittämisestä, mutta imago käsitteenä on varsin laaja sekä monialainen, joten tämän kertainen blogini käsittelee siis JYPin markkinoinnin kehittämistä.

Tunteiden herättämisessä JYP ei ole tällä kaudella ollut aiempiin verrattuna yhtä hyvä. Hurrikaanisopan ainesosat ovat etsineet liemessä toisiaan ja maustaminenkin on ontunut. Toivotaan, että asia korjaantuu kevään edetessä. Viimeiset viisi ottelua antavat jopa hieman uskoa siihen.

JYPin saattaminen koko kaupungin ja Keski-Suomen yhteiseksi jutuksi tulisi viedä uudelle tasolle, vaikka siinä jo nyt onkin jossain määrin onnistuttu. "Oman kylän pojat" -ideologiaa ja pelaajien "läheisyyttä" tulisi käyttää hyödyksi markkinoinnissa. JYPin joukkue pyörii paljon Hippoksen liikuntakeskuksen alueella ja on näin jopa päivittäin nähtävillä. Lisäksi JYPin rosterissa on totuttu näkemään vuodesta toiseen lukuisia keskisuomalaisen kiekkokoulun kasvatteja.

Olen törmännyt useasti Monitoimitalon punttisalilla JYPin liigajoukkueeseen – pyysipä muuan Antti Pihlströmkin erään kerran kyykätessäni vetäistä yhden sarjan väliin. Painoa tangossa oli tuolloin 90 kg. Pari terävää hyppyä tuo paino selässään tehneellä Tysonilla oli hieman näytettävää tavalliselle pulliaiselle, vaikka kyseessä todennäköisesti olikin puhdas lämmittelytoimenpide.

Vaikka JYP on kerännyt viime kausina sponsoreilta hyvin myyntiä, joukkueen imagoa leimaa silti mielestäni tietynlainen epäseksikkyys. Yksittäisten pelien hinta on nuorison kukkarolle ehkä aavistuksen tyyris ja markkinointitoimenpiteitä pitäisi mielestäni erityisesti kohdistaa heihin. Seuran kohdellessa hyvin nuoria, heistä kasvaa myöhemmin myös niitä paremmin maksavia asiakkaita, sponsoreita ja yhteistyökumppaneita.

Jyväskyläläisissä kouluissa voisi olla tarjolla vuoron perään esimerkiksi vähemmän kiinnostaviin arkena pelattaviin runkosarjan otteluihin halpoja lippupaketteja. Esimerkiksi 10 lipun paketteja 50 euron hintaan. Luovuutta tarvitaan hallin käyttöasteen nostoon, tässä yksi esimerkki.

Pääkaupunkiseudulla hieman samanlaista kikkaa on kokeiltu, mutta huonommalla menestyksellä. Hallien ollessa Synergiaa tyhjempiä, nuoret suuntaavat päätykatsomon sijaan istumapaikoille seuramaan ottelua. Vastaan on tullut myös tapauksia, missä nuorille jopa ilmaiseksi annetut liput ovat päätyneet Huutonettiin myyntiin. Jyväskylässä tätä ongelmaa tuskin olisi, sillä jokaisessa ottelussa istumapaikat ovat käytännössä loppuunmyydyt.

Imagon muuttaminen seksikkäämmäksi ei kuitenkaan tarkoita sitä, että haluaisin päätykatsomon täyteen yläasteikäisiä neitokaisia. Pääkaupunkiseudulla kyseinen kohderyhmä valitsee "kannetettavan" joukkuueen sen hetkisen trendikkyyden perusteella. Kotihalli saattaa jopa vaihtua kesken kauden, jos aiempi joukkue ei olekaan enää "ihQ". Keski-Suomessa vastaavaa ongelmaa ei kilpailevan joukkueen puutteessa ole.

Seisomakatsomoita voisi myös täyttää halvemmilla seisomakausikorteilla. Tällä hetkellä Jyväskylän (250 euroa) ja Turun (90 euroa) välillä on aika suuri ero. En usko kovinkaan monen ostavan tuolla hinnalla seisomakausikorttia Synergialle. Esimerkiksi 150 euroa voisi olla jopa tuottavampi ratkaisu.

Sosiaalisessa mediassa JYP voisi ainakin parantaa Twitterin osalta, sillä hurrikaanilauma on käsittääkseni ainoa joukkue, jolta Twitter-tiliä ei löydy. Myös Youtube-kanavan osalta mallia saisi ottaa esimerkiksi pesäpallon puolelta Sotkamon Jymyltä. Tällä hetkellä JYP-kanavalle ilmestyvät vain kotiotteluiden lehdistötilaisuudet. Twitterissä tai Youtubessa esiintyminen kun ei maksa seuralle muuta kuin niihin käytettävän työpanoksen verran. Ohessa pari videota Jymyltä:
Jymy - Kausikorttimainos 2013 - YouTube
Loppuottelut 2012 - Sotkamon Jymy - YouTube

Fanituotteissa JYPillä olisi huimasti kehitettävää. Yrityslahjoja muistuttavat vermeet innostavat harvoja tunnustamaan väriä. Kaiken lisäksi potentiaalia olisi värien osalta huomattavasti,
sillä punainen, musta ja valkoinen ovat värejä, jotka käyvät yleensä kaikille. Näin ollen JYP-asusteiden käyttäminen arkisesti voisi tulla hyvinkin kysymykseen useiden ihmisten kohdalla, jos
tuotteista vain saataisiin itsessään riittävän tyylikkäitä.

Tässä joitakin itselleni mieleen tulleita ajatuksia markkinoinnista - Tynin soittoa odotellessa ;D!



perjantai 8. helmikuuta 2013

VI Traktorin ulkokuori - JYPin imago

JYP- Suuria tunteita!

Yllä olevalla sloganilla on mainostettu JYPiä viime vuosina vahvasti. JYP onkin omalla tavallaan herättänyt koko Suomen laajudella voimakkaasti tunteita.

Hyvä esimerkki tunteiden herättämisestä positiivisessa mielessä ovat lukuisat JYPistä tehdyt kappaleet: Peki ja Mylläri, Hurrikaani sekä Fyysisen Preesenssin Jypinkylistä etenkin ykkönen ja Playoff 2012 Remix. Kelvollisia kuultavia kaikkia ja etenkin viimeksi mainittu sai paljon kiitosta mestaruusjuhlissa kapteni J-P Hytöseltä.

Itselleni ei heti tule mieleen Suomessa vastaavaa tilannetta, jossa useat ulkopuoliset tahot olisivat tehneet kunnon kappaleita kannattamalleen joukkueelle. Märkä-Simon "fiittaama" Häissä-kappalekaan ei kerro HIFK:stä, vaikka sillä ol varmasti keskeinen rooli Stadin Kingeille keväällä 2011.

Muualla Suomessa tunteet ovat olleet lähinnä päinvastaisia. Tuskin viimeisen viiden vuoden aikana kenenkään muun joukkueen pelitapa on saanut niin suuresti soraääniä osakseen. Toki kateus on ansaittava. Jos Urheilulehteen olisi uskominen, ei JYP olisi punakeltaisten lasien takaa kirjoittavan Esko Seppäsen arvioiden perusteella ollut kertaakaan mitaleilla sitten Aravirran aikojen.
Kaupunginjohtaja Markku Andersson
JYP on herättänyt myös "poliitikan tasolla" huomattavasti tunteita. Kaupunginjohtaja Markku Andersson lienee Suomen kovin kiekkomies kollegoihinsa verrattuna. Kaupungin ja JYPin roolista olikin asiaa Keskisuomalaisessa vuoden alussa. Kaksi kaupungille varattua aitiota joka otteluun kuulostaa kovalta määrältä, mutta en tiedä millainen lukema on muilla paikkakunnilla.


JYP on viime vuosina ollut SM-liigan mainostetuimpia joukkueita. Tämä kielii hyvin tehdystä markkinoinista, joka on varmasti helpottunut tulleen menestyksen myötä. Etenkin monet juuri keskisuomalaiset yritykset ovat tukeneet JYPiä viime vuosina. Jääkiekko siis kiinnostaa Keski-Suomessa useita eri tahoja.

JYPin pelaajaa edestä katsoessa voit nähdä ainakin seuraavat mainokset: (paidassa)Harvia, Elonen, Valtra, Jyväskylän Energia, Kopijyvä, Peugeot, Jyväskylän Kaupunki, Bauer, Himos, Total, Hartwall Jaffa, (housuissa)Decens, Jyväskylän Energia uudestaan, (kypärässä) Jyväshovi ja Panda. Laskutavan mukaan 14 tai 15 sponsoria.
Mestaruusjuhlat 2009 täyttivät koko Kauppakadun
Vastaavasti Jokereilla: (paidassa) YIT, Cash Buddy, Jalas, Tegera, Karjala, Esähkö, Kiuas, (housuissa) Fonecta, Knauf, VMP ja Piki-Team. Yhteensä 11, mutta jos laskettaisiin mainosten kokonaispinta-alaa suhteessa peliasuun, ero olisi huomattavasti isompi JYPin "hyväksi.  Toki Jokerit on käsittääkseni tietoisesti halunnut korostaa seuran logoa peliasuissaan.

Tunteita on siis onnistuttu herättämään koko Keski-Suomessa ja siitä hyvänä esimerkkinä mestaruuskeväiden kansanjuhlat. "Toreille" saapui molemmilla kerroilla huimasti väkeä ja etenkin 2009 juhlia voisi hyvin verrata (pienemmän mittakaavan) Leijonien 2011 mestaruusjuhliin Helsingin Kauppatorilla.

Jypinnäköinen pelaaja?
Mestaruuskauden päätteeksi vahvasti uudistunut hurrikaanilauma menetti siirtomarkkinoillla erittäin monta "jypinnäköistä" pelaaja. Tehojakin tarkastellessa runkosarjan osalta, pisteitä lähti muihin kaukaloihin yli 250 kappaletta ja maalejakin rapiat 90, joka on yli puolet kauden viime kauden aikana tehdyistä 168:sta. Iso lovi paikattavaksi kelle tahansa joukkueelle, mutta silti JYP taistelee tämän vuoden runkosarjassa edelleen kotiedusta. 

Sarjaa johtava Jokerit vastaavasti menetti siirtomarkkinoilla vain 11 maalia ja Janne Lahden(17). Narrilauma osui suurinpiirtein yhtä useasti viime runkosarjassa kehikoiden väliin. Tämän jälkeen vielä kummastellaan, että hurrikaanilauman taso ailahtelee ja pelitapa on hakusessa.

Filip Riska
Omasta mielestäni menetetyistä pelaajista jypinnäköisimmät olivat Filip Riska ja kapteeni J-P Hytönen. Vieläkin suurta arvostusta Hippoksella esiintyessään keräävä Riska oli (ja on) viimeisen päälle taistelun ruumiillistuma ja lähes jokaisessa kotipelissä katsomosta kuului "Hyvä Riska!" -huutoja.

J-P Hytönen
Jälkimmäinen oli ainakin omissa silmissäni lähes samassa merkityksessä JYPille kuin Janne Ojanen aikoinaan Tapparalle tai Raimo Helminen Ilvekselle. Seuraikoni, jonka pelipaita tullaan todennäköisesti jäädyttämään.

Allekirjoittanut onnistui taas hieman tiivistämään tekstiä, vaikka imagosta tulikin vain yksi pätkä. Seuraavan kerran aihe, imagon kehittäminen, onkin sitten kahden session mittainen (toivottavasti).
Tsau!

keskiviikko 6. helmikuuta 2013

V Jyväskylä Traktor Show 2 - Ottelutapahtuman kehittäminen Synergia-areenalla

добрый вечер!

Kuten viime blogistani varmaan huomasitte, ottelutapahtuma Hippoksella ei saanut osakseen suurtakaan verbaalista hyväilyäni. Innovaatisena persoonana tuon kuitenkin esille muutaman kohdan, joita itse lähtisin parantamaan. Tyni ja kumppanit huomio - nämä tärpit ilmaiseksi käytössänne! Muiden kehitysideoiden hinta on erikseen neuvoteltavissa.

Keskeinen asia tunnelman kannalta on yleisön tuki. Katsojista lähtevää ääntä ei ainakaan lisännyt seisomakatsomoiden keskelle rakennettu istumapaikkainen hurrikaanikatsomo. Allekirjoittanut laskeskeli remontin tuovan loppuunmyytyä ottelua kohden 200 euroa enemmän voittoa kuin vanha katsomojärjestelmä - nopeasti laskettuna siis 6000 euroa runkosarjasta. 8 miljoonan euron liikevaihtoa tahkoava JYP olisi luultavasti kerännyt kyseisen summan puolessatoista kuukaudessa jättämällä Lepinen tai Quirkin palkkaamatta.

JYP on ensimmäisen mestaruuden jälkeen innoittanut monia tahoja tekemään JYP-aiheisia kappaleita. Mielestäni suurin osa näistä ovat erittäin oivallisia ja toivoisinkin kuulevani näitä enemmän JYPin kotiotteluissa, unohtamatta tietenkään "JYP on rautaa" tai "Punainen, Musta, Valkoinen" -kappaleita. Tästä lisää seuraavassa blogissani.

Viime kevään playoff-huumassa kaukalossa seikkailleet JYP-koirat(?), Trombi ja Kombi, eivät mielestäni olleet seurajohdolta maailman onnistunein veto. En muista kuulleeni parivaljakosta ainuttakaan positiivista kommenttia koko kevään aikana eivätkä he mielestäni onnistuneet nostattamaan tunnelmaa Hippoksella.


Maskotit mielestäni kuitenkin sopivat jäähalleihin. Esimerkiksi Jokereiden Otakar Janeckyn mukaan nimetty Otto-narri on onnistunut ilmestys.

Käsitteeksi JYPillä on jossakin vaiheessa ollut Pandakarhu maskottina enkä pitäisi yhtään huonona ideana, jos sellainen ilmestyisi jälleen hallille. Kyseisen elukan nimeäminen Kurkisen, Rastelan tai Mikkilän mukaan olisi hieno kunnianosoitus heidän suuntaansa. Pienellä varauksella Eric-pandakin voisi tulla kysymykseen.

Hikisiä, nokisia, huohottavia pelaajia kaukalo täynnä. Onko joku muu jossain vaiheessa kaivannut sille vastapainoa? Mielestäni Hippos huutaa, tänne Tallinnankin kuuluvasti, keskisuomalaista naiskauneutta luokseen.

Viimeksi JYPillä on ollut cheerleaderit käytössään kaudella 2007-2008. Suomeksi sanottuna menestystä on siis tullut huomattavasti paremmin, kun tytöt eivät ole olleet sekoittamassa poikien päitä. 2009-2010 kaudella JYP kuului niihin neljään joukkueeseen, joilla ei ollut cheerleadereita. Muiden joukkueiden "cheepparit" TÄSTÄ.

Tällä kaudella oman arvostukseni keräsivät Tapparan tanssitytöt, jotka olivat kirvesrintojen matkassa Lappeenrannan Kisapuistossa. Asiasta uutisoi Iltalehti TÄÄLLÄ.

Vaikka itse olen viime vuosina saapunut Synergialle seuraamaan Suomen parasta jääkiekkoa, ei vastakkaisen sukupuolen seuraaminen ottelukatkoilla olisi haitaksi. Uskon, että cheerleadereiden paluu Hippokselle olisi yleisesti positiivinen kokemus. Toinenkin asia, missä Keski-Suomessa erotaan ainakin pääkaupunkiseudun meiningistä, on otteluiden mainoskatkojen lumenkerääjätytöt.

HIFK:n lumenkerääjä
Allekirjoittanelle pisti silmään jo viime keväänä Hartwall-areenella Jokereiden siivoustyttöjen pukeutuminen. Hippoksen siveellisten Total-tyttöjen jälkeen legginsseissä esiintyneet narrineidit olivat lähes shokki. Tilannetta voinee verrata abbedissan tuomiseen keskiaikaisesta nunnaluostarista tänne Tallinnaan, jossa talouskasvusta huolimatta raha tuntuu usein loppuvan kesken hamekaupoilla.

Kauneus on katsojan silmässä ja toki joku voi kokea Total-vaatetuksen silmää hivelevämmäksi kuin esimerkiksi yllä olevan HIFK:n tytön topin. Hallin viimeisen 10-15% täyttämistä voisi toki kokeilla myös Espoon bluesin tyylisesti - NÄIN.

JYPin Heidi 05-06
Keskisuomalaisen videouutiseen JYPin cheerleadareista kaudella 2005-2006 TÄSTÄ. Tanssipaikaksi sopisi mielestäni paremmin katsomoiden "sisääntuloaukot" eikä niinkään katsomon ja kaukalon välinen tila. Videossa alarivien katsojilla ei ole suurtakaan mahdollisuutta seurata itse peliä.

Tällä hetkellä Jyväskylästä löytyy cheerleading-toimintaa ainakin Jaguarsin toimesta. Seuran tytötkin todennäköisesti tykkäisivät ajatuksesta päästä esiintymään isolle yleisölle. Tanssijoiden perässä hallille raahautuisi varmasti liuta niin samanikäisiä poikia kuin tyttökavereitakin.

Mainitsin viime kerralla JYPin sisääntulon kaipaavan hieman lisää boostia, mutta en ole varma ovatko cheerleaderit se kaivattu lisämauste. Ainakin valoshown tasossa pystytään varmasti parantamaan. Joillakin joukkueillahan cheerleaderit ovat jäällä pelaajien luistellessa sisälle, kuten JYPillä TÄSSÄ kaudella 2003-2004. Erona nykyiseen myös pelaajien luetteleminen jäälle tultaessa.

Kauden 2007-2008 tultiin sisälle Nightwisin Planet Hell:n TAHTIIN , mutta itse pidän nykyisestä viisusta enemmän.

Suomen Olympiakomitean uusi puheenjohtaja, Risto Nieminen, oli viime kesänä pesäpallon Itä-Länsi viikonlopussa haasteltavani ja hän painotti kovasti respekti-ajatuksen tärkeyttä suomalaisessa urheilussa. Ostan hänen puheenvuoronsa täysin ja toivoisin näkeväni esimerkiksi ennen ottelun alkua jonkinlaisen JYPin historiaan liittyvän videon, jossa nostetaan esimerkiksi seuraikoneita esiin.

JYP HT:n Risto Kurkinen
Tälläinen video olisi mielestäni omiaan tuomaan henkilöitä, jotka eivät ole asuneet Hippoksella viimeistä 30 vuotta, lähemmäs JYPiä. Tällä kaudella respekti-ajatus on näkynyt mm. Hämeenlinnassa Jyrki Louhi -tifon myötä. Katso HPK-JYP -ottelun kuvat TÄÄLTÄ.

Tämän hetkinen valoshow ennen ottelua ei ole mielestäni vielä mikään tajunnan räjäyttävä, joten ehkä siihen voisi jatkossa satsata hieman enemmän. Pelaajaesittelyn osalta ikävöin Senaattori Wallinheimon säikehtivää hymyä, jota sai aina odottaa videon loppupuolelle saakka. Tämän kauden video ei ole herättänyt yleisössä juurikaan minkäänlaisia tuntemuksia.

Tällä hetkellä kotijoukkueen maalin jälkeen mediakuutiolle ilmestyy kehikoiden väliin osuneen pelaajan kuva. Tästä voitaisiin mielestäni lähteä kehittämään jonkinlaisen videon tai animaation suuntaan.

Mallia Montrealista niin respekti-henkisen videon, pelaajaesittelyiden kuin valoshownkin suhteen TÄSTÄ. Ennen peliä en kuitenkaan välttämättä haluaisi kuulla Kanadan saatikka Yhdysvaltain kansallislaulua.

Samppa Linnaa lainatakseni :"Saa käyttää mut ei ole pakko hei!" Vähän pääsi blogin pituus taas venähtämään ja täytenee seuraava aihe eli JYPin imago jakaa suosiolla kahtia.

Пока!

maanantai 4. helmikuuta 2013

IV Jyväskylä Traktor Show - Ottelutapahtuma Synergia-areenalla

Tere õhtust!

Räväkän alun jälkeen jäin hieman haistelemaan kirjoitusteni seuraamuksia. Saamani palautteen myötä pyrin jatkossa supistamaan hieman yksittäisen blogin kokoa, elävöittämään sitä mahdollisuuksien mukaan kuvilla sekä kirjoittamaan JYPin oikein.

Ennen ottelua näytettävä JYPin pelaajaesittelyn musiikki on mielestäni ollut suoraan verrannollinen kyseisen kauden menestykseen.
2008-2009 "Burning Heart" siivitti hurrikaanisydämisen JYPin seurahistoriansa ensimmäiseen mestaruuteen.
2009-2011 "Stop The Rock" -sanoma oli ymmärretty TPS:n ja Bluesin leireissä ja hurrikaanilauman matka katkesi jo välieriin.
2011-2012 Videolla välähtänyt Valtran traktori eteni pysättämättömästi mestaruuteen kantri-henkisen kappaleen sävyttämänä.

Kuluvalla kaudella oleva showpaini-henkinen kappale ja pelaajien liikkeet videolla ovat kuvastaneet JYPin yritystä olla kova ja pelottava. Tähän mennessä siinä ei ole vielä onnistuttu täysin, mutta kevät voi vielä muuttaa kaiken.

JYPin sisääntulo on mielestäni SM-liigan mittapuulla hyvä. JYP-lipun tuominen jäälle on varmasti unohtumaton kokemus korttelikiekkolaiselle ja Hippoksen puoleisessa päädyssä istuvat katsojat saavat suunsa makeiksi pelaajien heittämistä Pandan makeisista. Äskeinen virke ei ollut sponsoroitu.

Scorpionssin "Hurricane 2000" on mielestäni sopivan räväkkä sisääntulomusiikki ja luonnollisesti erinomaisesti soveltuva hurrikaanilaumalle. Jotakin pientä "äksöniä" sisääntuloon voisi kuitenkin lisätä. Asiasta lisää seuraavassa blogissa.

Katso video parhaasta YouTubessa tarjolla olevasta JYPin sisääntulosta TÄSTÄ.

JYPin liigapelien kuuluttaja, Janne Pöllänen, on saanut useilta tahoilta positiivista palautetta eikä suotta. Mielestäni kaveri hoitaa hommansa erittäin mallikkaasti. Kuulutukset ovat hyvin selkeitä, äänestä huokuu katsojiin positiivinen asenne ja kotijoukkueen maaleja hehkutetaan sopivassa määrin. Joillakin liigapaikkakunnilla sen sijaan on tullut vastaan tilanteita, joissa joukkueitten täysilukuuntumista hehkutetaan kuin viimeistä päivää.

Otteluissa tapahtuva oheismyynti (alkoholi, virvokkeet, pikkusuolaiset, kahvi jne.) lienee jotakuinkin samalla tasolla kuin muilla liigapaikkakunnilla. Allekirjoittanut ei kaikessa pihiydessään tapaa sortua herkutteluun otteluiden aikana, joten täyttä varmuutta asiasta ei ole. Toisaalta "vyöllekään" ei ole kertynyt kuin puolet liigahalleista.

Erätauoilla nähdään ajoittain korttelikiekkolaisten rangaistuslaukauskilpailuja sekä muodostelumaluistelunäytöksiä. Samaa toimintaa siis kuin muissakin kaupungeissa. Erätauon loppuun aikaisempina vuosina ajoittunutta Scorpionssin toista versiota "Rock You Like A Hurricane" -kappeleesta ei ole enää kuultu, mikä on oikeastaan vain hyvä asia, sillä kappale kuullaan jo kertaalleen sisääntulon yhteydessä.

JYP on tiettävästi yksi SM-liigan mainostetuimpia joukkueita. Mainostus - tuo oiva tapa hankkia täytettä budjettiin, jos takapiruna ei ole esimerkiksi Jokereiden tapaan Hjallis Harkimoa. Tästä syystä otteluissa soitetaan vähän puolesesti musiikkia ja välillä muun muassa jäähyjenkin hidastukset jäävät mediakuutiolta näkemättä mainosten vuoksi.

Tällä kaudella puolet erätauosta vievä Hämeenlinnaan rakennettava Euroopan autokauppakeidas -mainos on kuitenkin sapettanut allekirjoittanutta suuresti niin pituutensa kuin sisältönsäkin puolesta. Hämeenlinna on keskellä Suomea korkeintaan kehä kolmosen sisältä katsottuna, jossa kaikkia Lahtea pohjoisempana oleva lasketaan Lapiksi.



Yli- ja alivoimien yhteyteen on saatu mielestäni mainokset osumaan hienosti kohdilleen. Kotijoukkueen kuluttaessa jäähypenkkiä mainosääni kehoittaa: "Nyt tukea jypille", mainostaen polvitukea ja vastaavasti vierailijoiden pelatessa vajaalla mainostetaan yrityksen tarjoamaan "ylivoimaa".

Raksilassa sen sijaan tarjottiin ainakin kaudella 2008-2009 mediakuutiolla kotijoukkueen saadessa jäähyn Oscar-palkintoa vastustajan rikotulle pelaajalle. Mautonta.

Vastaavat mainokset jäävät varmasti keskivertoa paremmin katsojien mieleen. Allekirjoittaneen verkkokalvoille on ainakin vahvasti syöpynyt Synergiasta kivenheiton päässä pelaavien Kirittärien vanhat pelihousut. Kirjapaino Karin housujen takapuolella ostamassa mainoksessa julistettiin: "Kari se vaan painaa".

Hippoksen Synergia-areena on SM-liigan pienin halli niin kapasiteetissa kuin muussakin tilavuudessa mitattuna. Tämä ja vuosittain toistuva vahva kausikorttien myynti takaavat suhteellisen hyvän tunnelman jopa syksyiseen arki-illan otteluun.

Lähellä kaukalon reunoja sijaitsevien yleensä 90-prosenttisesti täyttyvien katsomoiden aiheuttama pauhu on viime vuosina ollut kova pala purtavaksi vierasjoukkueille.

Allekirjoittanut päättää tämän kertaisen blogin tähän ja on ainakin jokseenkin tyytyväinen oman pelikirjansa kestävyyteen kirjoituksen aikana. Suunnitelmien mukaisesti viime blogiin verrattuna merkkimäärästä saatiin karsittua noin nelisenkymmentä prosenttia. Tästä on hyvä jatkaa kohti viidettä kolumnia - Ottelutapahtuman kehittäminen Synergia-areenalla.

Au revoir! (1 tunnin ja 39 minuutin ranskan kielen opintojen pohjalta)