JYP- Suuria tunteita!
JYP on herättänyt myös "poliitikan tasolla" huomattavasti tunteita. Kaupunginjohtaja Markku Andersson lienee Suomen kovin kiekkomies kollegoihinsa verrattuna. Kaupungin ja JYPin roolista olikin asiaa Keskisuomalaisessa vuoden alussa. Kaksi kaupungille varattua aitiota joka otteluun kuulostaa kovalta määrältä, mutta en tiedä millainen lukema on muilla paikkakunnilla.
Yllä olevalla sloganilla on mainostettu JYPiä viime vuosina vahvasti. JYP onkin omalla tavallaan herättänyt koko Suomen laajudella voimakkaasti tunteita.
Hyvä esimerkki tunteiden herättämisestä positiivisessa mielessä ovat lukuisat JYPistä tehdyt kappaleet: Peki ja Mylläri, Hurrikaani sekä Fyysisen Preesenssin Jypinkylistä etenkin ykkönen ja Playoff 2012 Remix. Kelvollisia kuultavia kaikkia ja etenkin viimeksi mainittu sai paljon kiitosta mestaruusjuhlissa kapteni J-P Hytöseltä.
Itselleni ei heti tule mieleen Suomessa vastaavaa tilannetta, jossa useat ulkopuoliset tahot olisivat tehneet kunnon kappaleita kannattamalleen joukkueelle. Märkä-Simon "fiittaama" Häissä-kappalekaan ei kerro HIFK:stä, vaikka sillä ol varmasti keskeinen rooli Stadin Kingeille keväällä 2011.
Muualla Suomessa tunteet ovat olleet lähinnä päinvastaisia. Tuskin viimeisen viiden vuoden aikana kenenkään muun joukkueen pelitapa on saanut niin suuresti soraääniä osakseen. Toki kateus on ansaittava. Jos Urheilulehteen olisi uskominen, ei JYP olisi punakeltaisten lasien takaa kirjoittavan Esko Seppäsen arvioiden perusteella ollut kertaakaan mitaleilla sitten Aravirran aikojen.
Kaupunginjohtaja Markku Andersson |
JYP on viime vuosina ollut SM-liigan mainostetuimpia joukkueita. Tämä kielii hyvin tehdystä markkinoinista, joka on varmasti helpottunut tulleen menestyksen myötä. Etenkin monet juuri keskisuomalaiset yritykset ovat tukeneet JYPiä viime vuosina. Jääkiekko siis kiinnostaa Keski-Suomessa useita eri tahoja.
JYPin pelaajaa edestä katsoessa voit nähdä ainakin seuraavat mainokset: (paidassa)Harvia, Elonen, Valtra, Jyväskylän Energia, Kopijyvä, Peugeot, Jyväskylän Kaupunki, Bauer, Himos, Total, Hartwall Jaffa, (housuissa)Decens, Jyväskylän Energia uudestaan, (kypärässä) Jyväshovi ja Panda. Laskutavan mukaan 14 tai 15 sponsoria.
Vastaavasti Jokereilla: (paidassa) YIT, Cash Buddy, Jalas, Tegera, Karjala, Esähkö, Kiuas, (housuissa) Fonecta, Knauf, VMP ja Piki-Team. Yhteensä 11, mutta jos laskettaisiin mainosten kokonaispinta-alaa suhteessa peliasuun, ero olisi huomattavasti isompi JYPin "hyväksi. Toki Jokerit on käsittääkseni tietoisesti halunnut korostaa seuran logoa peliasuissaan.
Tunteita on siis onnistuttu herättämään koko Keski-Suomessa ja siitä hyvänä esimerkkinä mestaruuskeväiden kansanjuhlat. "Toreille" saapui molemmilla kerroilla huimasti väkeä ja etenkin 2009 juhlia voisi hyvin verrata (pienemmän mittakaavan) Leijonien 2011 mestaruusjuhliin Helsingin Kauppatorilla.
Jypinnäköinen pelaaja? |
Mestaruuskauden päätteeksi vahvasti uudistunut hurrikaanilauma menetti siirtomarkkinoillla erittäin monta "jypinnäköistä" pelaaja. Tehojakin tarkastellessa runkosarjan osalta, pisteitä lähti muihin kaukaloihin yli 250 kappaletta ja maalejakin rapiat 90, joka on yli puolet kauden viime kauden aikana tehdyistä 168:sta. Iso lovi paikattavaksi kelle tahansa joukkueelle, mutta silti JYP taistelee tämän vuoden runkosarjassa edelleen kotiedusta.
Sarjaa johtava Jokerit vastaavasti menetti siirtomarkkinoilla vain 11 maalia ja Janne Lahden(17). Narrilauma osui suurinpiirtein yhtä useasti viime runkosarjassa kehikoiden väliin. Tämän jälkeen vielä kummastellaan, että hurrikaanilauman taso ailahtelee ja pelitapa on hakusessa.
Filip Riska |
Omasta mielestäni menetetyistä pelaajista jypinnäköisimmät olivat Filip Riska ja kapteeni J-P Hytönen. Vieläkin suurta arvostusta Hippoksella esiintyessään keräävä Riska oli (ja on) viimeisen päälle taistelun ruumiillistuma ja lähes jokaisessa kotipelissä katsomosta kuului "Hyvä Riska!" -huutoja.
J-P Hytönen |
Jälkimmäinen oli ainakin omissa silmissäni lähes samassa merkityksessä JYPille kuin Janne Ojanen aikoinaan Tapparalle tai Raimo Helminen Ilvekselle. Seuraikoni, jonka pelipaita tullaan todennäköisesti jäädyttämään.
Allekirjoittanut onnistui taas hieman tiivistämään tekstiä, vaikka imagosta tulikin vain yksi pätkä. Seuraavan kerran aihe, imagon kehittäminen, onkin sitten kahden session mittainen (toivottavasti).
Tsau!
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti